Näin monella suomalaisella on jo suoratoisto
Noin neljä viidestä 12–65-vuotiaasta suomalaisesta käyttää jotakin kaupallista suoratoistopalvelua tv-ohjelmien ja elokuvien katseluun. Tiedot ilmenevät tekijänoikeusjärjestöjen tutkimuksesta, johon vastasi toukokuussa 4 000 pohjoismaista vastaajaa, ja heistä suomalaisia oli tuhat.
Yle Areenan visuaalisia sisältöjä kertoi käyttävänsä 54 prosenttia suomalaisista vastaajista, mikä on 17 prosenttiyksikköä enemmän kuin kaksi vuotta sitten. Suomalaisten suosituin maksullinen suoratoistopalvelu on Netflix.
Vastausten perusteella 86 prosenttia suomalaisia käyttää jotakin tv-ohjelmien ja elokuvien suoratoistopalvelua. Tässä on kasvua neljä prosenttiyksikköä vuodesta 2022.
Tutkimusyhtiö Yougovin tutkimuksen teettivät pohjoismaiset tekijänoikeusjärjestöt Teosto, Tono ja Koda.
Myös musiikin suoratoisto on kasvattanut suosiotaan suomalaisten keskuudessa. Vastanneista 95 prosenttia ilmoitti kuuntelevansa musiikkia suoratoistopalveluiden kautta, ja suosituimmaksi palveluksi tilastossa mainitaan Youtube.
Edelliseen tutkimukseen verrattuna kasvua on tullut neljä prosenttiyksikköä.
Suomalaiset ovat myös aiempaa halukkaampia maksamaan suoratoistopalveluiden kautta kuuntelemastaan musiikista. Vuonna 2022 vastanneista 35 prosenttia ilmoitti käyttävänsä maksullisia musiikin suoratoistopalveluita, kun viimeisimmässä tilastossa luku on kasvanut 41 prosenttiin.
Podcastien kulutusta ei ole tilastoihin otettu mukaan, vaikka niitä löytyy niin Yle Areenasta kuin musiikkia tarjoavista suoratoistopalveluistakin. Teoston viestintäpäällikkö Johanna Laitinen kertoo STT:lle, että tutkimusta on tehty jo aiemmilta vuosiltakin tutulla sapluunalla.
Tutkimuksia on tehty Laitisen mukaan seitsemän kertaa, ensimmäisen kerran vuonna 2014.
Yle Areenan tuotestrategi Matti Kivinen kertoo STT:lle, että myös Yleisradiossa Areenan kasvanut käyttöaste on pantu merkille.
– Olemme seuranneet niin Areenaa käyttävien laitteiden kuin sivustolla vietetyn ajan määrää. Kaikkien perusteella suosio on kasvanut.
Suosiota selittää hänen mukaansa esimerkiksi Areenan saatavuus älytelevisioissa, mikä mahdollistaa paremman kuvanlaadun. Lisäksi erilaiset ohjelmat, kuten kotimaiset sarjat sekä urheilutapahtumat, keräävät paljon katsojia juuri suoratoistopalvelun kautta.
Ylen Kivinen mainitsee podcastien olevan hittituote, ja niiden kulutuksen kasvu on lähtenyt jyrkkään nousuun viime vuosina. Yleisradion oman kuluttajadatan keruu on kuitenkin vasta kehitysasteella.
– Areenan kirjautumisen avulla voimme tulevaisuudessa saada esimerkiksi analytiikkaa siitä, minkä ikäiset mitäkin sisältöjä kuluttavat.