"Pojat on poikia" – Tasa-arvosuunnitelmat eivät riitä sukupuolittuneiden käytäntöjen haastamiseen kouluissa, tutkimus kertoo
Suomalaisissa peruskouluissa on yhä paljon sukupuolittuneita käytäntöjä. Oppilaille voidaan antaa tehtäviä tai heitä saatetaan ryhmitellä sukupuolen mukaisesti.
Poikien villiin käytökseen suhtaudutaan ”pojat on poikia” -toteamuksella, kun taas tytöiltä vaaditaan rauhallisempaa käytöstä.
Projektitutkija Salla Myyry Itä-Suomen yliopistosta käsitteli tuoreessa tutkimuksessaan 140 peruskoulun toiminnallisia tasa-arvosuunnitelmia, jotka oli koottu kuudesta kunnasta ympäri Suomea. Tutkimuksessa analysoitiin suunnitelmissa kuvattua tasa-arvotilannetta ja asetettuja toimenpiteitä.
Myyryn mukaan opettajat tarvitsisivat keskustelukaveria, jonka kanssa pohtia sukupuolikysymyksiin liittyviä erilaisia näkemyksiä ja kokemuksia.
Kouluissa voi olla esimerkiksi tilanteita, joissa osa oppilaista toivoo kouluun sukupuolineutraaleja wc-tiloja, ja osa taas haluaa pitää kiinni tyttöjen ja poikien vessoista.
– Tasa-arvosuunnittelua tehdessä olisi tarpeen miettiä yhdessä, millaisia kokemuksia ja käsityksiä eri toiveiden taustalla on, ja miten ne käsitykset liittyvät yhteiskunnallisiin valtasuhteisiin, Myyry sanoo tiedotteessa.
Vain harvoissa tasa-arvosuunnitelmissa tarkasteltiin ja eriteltiin koulun sukupuolittuneita käytäntöjä tai esitettiin konkreettisia toimenpiteitä, joilla koulun sukupuolittuneita käytäntöjä voitaisiin haastaa.
– Aineiston 140 suunnitelmasta vain 74:ssa käsiteltiin sukupuolikysymyksiä ja 48:ssa oli selvitetty koulun tasa-arvotilannetta oppilaiden kanssa, Myyry kertoo.
– Suunnitelmissa käsiteltiin toistuvasti kyllä kiusaamisen ja häirinnän kysymyksiä, mutta niitä lähestyttiin oppilaiden puutteellisen vuorovaikutusosaamisen näkökulmasta, ei kysymyksenä sukupuolittuneista valtasuhteista.
Tutkimus tuo esiin, että pelkkä tasa-arvosuunnitteluun velvoittaminen ei riitä koulujen sukupuolittuneiden käytäntöjen tunnistamiseen ja muuttamiseen.
Opettajankoulutus ei tarjoa tällä hetkellä riittäviä eväitä tasa-arvokysymysten käsittelyyn peruskouluissa, ja opettajien täydennyskoulutus taas on riippuvaista yksittäisten kuntien, koulujen ja opettajien aloitteellisuudesta.
Dokumenttien laatimisen rinnalla kouluyhteisöjen tasa-arvotyön resursseihin ja tukeen tulisi kiinnittää erityistä huomiota, jos pyrkimyksenä on edistää sukupuolten tasa-arvoa peruskouluissa.
– Hallituksen esittämä varhaiskasvatuksen yhdenvertaisuussuunnitteluvelvoitteen alasajo kuitenkin ilmentää, että kasvatusinstituutioissa tehtävän tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyön käytäntöjen rakentaminen ei ole tällä hetkellä hallituksen tekemän politiikan prioriteettilistan kärkisijoilla, Myyry harmittelee.
Juttua ja otsikkoa täsmennetty 28.9. klo 11.42: Koulujen sukupuolittuneet käytännöt eivät paljastuneet kyseisessä tutkimuksessa.