Kaikki viranomaisposti muuttuu ensisijaisesti digitaaliseksi vuonna 2026 – tavoitteena kymmenien miljoonien säästöt
Suomen viranomaisten lähettämien kirjeiden on määrä muuttua ensisijaisesti digitaalisiksi vuoden 2026 alusta lähtien. Muutoksella tavoitellaan vähintään 50 miljoonan euron säästöjä viranomaisten postituskuluissa. Muutos koskee esimerkiksi viranomaisten tekemiä päätöksiä ja tiedoksiantoja.
Muutos perustuu hallitusohjelmaan, ja siitä on käynnissä Digi ensin –toimeenpanohanke Digi- ja väestötietovirastossa (DVV). Virasto esitteli hanketta infotilaisuudessa perjantaina.
Viranomaispostia olisi kuitenkin yhä mahdollista saada halutessaan myös paperisena. Lisäksi niille, jotka eivät ole aiemmin tunnistautuneet viranomaisten sähköisiin palveluihin, viranomaiskirjeet tulisivat edelleen automaattisesti paperilla.
– Jos henkilö ei asioi viranomaisten palveluissa digitaalisesti, hän ei myöskään saa viranomaispostia digitaalisesti, sanoo Digi ensin -hankkeen päällikkö, johtava asiantuntija Annette Hotari STT:lle.
Sähköinen viranomaisposti tulisi uudistuksen jälkeen Suomi.fi-palveluun, jonne kirjautuminen vaatii vahvaa tunnistautumista. Tämä tapahtuu joko verkkopankkitunnusten, mobiilivarmenteen tai varmennekortin avulla.
Suomi.fi-palvelusta voi jo nyt valita, haluaako muuttaa paperisen viranomaispostinsa sähköiseen muotoon. DVV:n mukaan tällaisia henkilöitä on Suomessa tällä haavaa noin 1,4 miljoonaa. Tavoite on, että vuoden 2026 alusta alkaen sähköistä viranomaispostia saisi reilut neljä miljoonaa suomalaista.
Tavoite perustuu siihen, että viime vuonna jotakin viranomaisten digitaalista palvelua käytti Suomi.fi-tunnistautumisen kautta noin 4,3 miljoonaa ihmistä. Muutoksella tavoiteltavat säästöt postituskuluissa perustuvat tähän potentiaaliseen käyttäjämäärään.
– Hankkeen tavoitteena on saada noin kolme miljoonaa uutta ihmistä Suomi.fi-viestien käyttäjiksi. Silloin käyttäjien kokonaismäärä olisi reilut neljä miljoonaa riippuen siitä, kuinka iso osa palaa paperipostiin, Hotari sanoo.
Suomi.fi-palvelusta pystyy muutoksen jälkeen siis edelleen valitsemaan, haluaako viranomaispostinsa sittenkin mieluummin paperilla. Hotarin mukaan ilmoitusta ei tarvitse perustella mitenkään, vaan sen voi tehdä halutessaan täysin itsenäisesti.
Perinteisen paperisen viranomaispostin saapumisen huomaa luonnollisesti postiluukun kilahtamisesta tai kurkkaamalla postilaatikkoon.
Digitaalisen postin saapuminen pitää sen sijaan käydä tarkistamassa Suomi.fi-palvelusta. Hotarin mukaan käyttäjä vois myös halutessaan ilmoittaa palveluun sähköpostiosoitteensa, johon tulee tällöin ilmoitus saapuneesta viranomaisviestistä.
Myös Suomi.fi-mobiilisovellukseen on mahdollista saada ilmoituksia saapuneesta viranomaispostista. Lisäksi Hotari kertoo, että toimeenpanohankkeessa selvitetään mahdollisuutta lähettää ilmoitukset saapuneesta postista myös tekstiviestillä.
Suomessa kaikkiin julkisen hallinnon digitaalisiin palveluihin tunnistaudutaan aina Suomi.fi-palvelun välityksellä. Jos esimerkiksi kirjautuu Verohallinnon Omavero-palveluun hoitamaan veroasioitaan, vahva tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi-palvelun kautta.
Jos uudistuksen aikataulu pitää, vuoden 2026 alusta viranomaisposti alkaa tulla automaattisesti Suomi.fi-palveluun kaikille niille, jotka ovat joskus tunnistautuneet palvelun kautta johonkin viranomaisen asiointipalveluun.
Jos asiakas on siis kirjautunut vuoden 2026 alkuun mennessä edes kerran esimerkiksi Omaveroon, viranomaisposti alkaa tulla hänelle sähköisessä muodossa.
Viestintätavan muutoksesta on aikanaan tarkoitus ilmoittaa asiakkaille ainakin silloin, kun he kirjautuvat asioimaan johonkin viranomaisen palveluun. Myös muita keinoja mietitään, mutta ne eivät ole Hotarin mukaan vielä selvillä. Muutoksen yksityiskohtien on ylipäätään tarkoitus tarkentua hankkeen edetessä.