Videoiden skrollaaminen vaikuttaa olotilaan aivan toisin kuin moni luulee, kertoo tutkimus
Nettivideoiden selaaminen saa ihmiset tylsistymään, tutkimus kertoo. Ilmiö liittyy keskittymisen puutteeseen.
– Kun ihmiset vaihtavat videoita jatkuvasti, he eivät sitoudu niihin vaan etsivät jotain mielenkiintoisempaa. Tämä voi johtaa lisääntyneeseen tylsyyden tunteeseen, tutkija Katy Tam Toronton Scarboroughin yliopistosta sanoo brittilehti The Guardianissa.
Ikävystyminen saa usein ihmiset käyttämään sosiaalista mediaa kuten Youtubea tai Tiktokia, mutta jatkuva skrollaaminen voi pahentaa oloa entisestään. Yhteen videoon keskittyminen olisikin skrollaamista parempi vaihtoehto.
Tamin ja hänen kollegojensa tutkimus julkaistiin amerikkalaisen psykologisen yhdistyksen julkaisussa. Tutkijat havaitsivat, että opiskelijat kokivat olevansa tylsistyneempiä silloin, kun saivat vaihtaa vapaasti viiden minuutin videosta toiseen.
Tylsistyminen oli puolestaan vähäisempää, kun tarjolla oli vain yksi 10 minuutin video.
– Maksamme mukaansatempaavasta kokemuksesta elokuvateatterissa, ja samaan tapaan viihtymistä aiheuttaa se, että uppoudumme videoihin sen sijaan, että swaippaamme niiden ohi, Tam sanoo brittilehdessä.