Asiantuntija varoittaa: Älä lataa sähkölaitteita yöllä
Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) mukaan pelastuslaitoksella oli viime vuonna yhteensä 65 akku- tai laturipaloon liittyvää tehtävää.
Sähkökäyttöisissä akkulaitteissa on vaarana nopea räjähdyksenomainen akkupalo.
Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitos tiedotti viime viikolla Oulunsalossa sattuneesta tapauksesta, jossa latauksessa ollut puhelin sytytti omakotitalon palamaan. Omakotitalo vaurioitui palossa asuinkelvottomaksi.
Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) vanhempi asiantuntija Ilpo Leino kertoo STT:lle, että akkupalo voi syttyä kaikenlaisissa sähkölaitteissa. Hänen mukaansa esimerkiksi kännykät eivät erityisesti korostu akkupaloissa.
– Akut ovat sen verran tuoretta teknologiaa, että paloja sattuu laitteelle kuin laitteelle, Leino toteaa.
Leinon mukaan myös akkupalon syttymistilanteet ovat hyvin moninaisia. Esimerkiksi sähköpotkulaudat voivat syttyä ajon aikana tai latauksen yhteydessä.
– Yhtä selkeää nimittäjää paloille ei voi antaa. Se voi sattua ja tapahtua melkein missä tahansa vain.
Leinon mukaan yksi kriittinen akkupalojen syttymissyy liittyy laitteiden lataustilanteeseen. Kriittisen asiasta tekee se, että laitteet ladataan yleensä kodeissa, jolloin vakavamman tulipalon vaara on korkeampi.
Latauspaikka tulee Leinon mukaan valita huolella etukäteen. Esimerkiksi eteinen on huono paikka, koska se on yleensä ainoa reitti turvaan, mikäli latauksesta aiheutuu tulipalo.
Latauspisteen ympäristö kannattaa myös varmistaa sen varalta, että ympärillä ei ole helposti syttyvää materiaalia.
– Etenkin sängyssä puhelimen lataamista kannattaa välttää. Paikan tulee olla sellainen, jossa ilma kiertää, jotta akku pääsee myös jäähtymään, Leino huomauttaa.
Leino kertoo, että akkulaitteiden lataus tulee aina tehdä päiväsaikaan, jolloin latausta on helppo valvoa.
Yöaikaan siihen ei välttämättä ehdi reagoida.
Leino kuvailee akkupaloa räjähdyksenomaiseksi. Hänen mukaansa palo alkaa nopeasti, kun terminen reaktio akun sisällä käynnistyy.
– Akku syttyy räjähdyksenomaisesti palamaan. Siinä voi sitten syntyä heitteitä ja satuttaa itsensä pahasti.
Leinon mukaan etenkin isompia akkupaloja ei kannata itse lähteä sammuttamaan.
– Maallikko on siinä nopeasti sellaisessa tilanteessa, että itseään vaarantamatta ei sitä onnistu sammuttamaan, Leino toteaa.
Leinon mukaan nyrkkisääntönä voi pitää mielessä, että porakoneen tai kännykän kokoista akkua voi vielä itse yrittää sammuttaa. Muussa tapauksessa paikalta tulee poistua mahdollisimman nopeasti.
Lataushetkellä mahdollisen palon voi huomata, jos akku alkaa lämmetä paljon tai akku pullistuu. Tällöin Leinon mukaan akku tulee ottaa heti pois latauksesta. Parhaimmillaan voidaan estää palon alkaminen.