S/S Ukkopekka osallistui toiseen maailmansotaan ja toimi valvontakomission valvonta-aluksena – Nyt sen tarina loppuu
Suomessa päättyy tämän kesän jälkeen palanen merkittävää merenkulkuhistoriaa, sillä Turun seudulla liikennöivä S/S Ukkopekka lopettaa risteilyliikenteensä. Asiasta kertoo liikennöinnistä vastannut perheyritys tiedotteessa.
S/S Ukkopekka on yrityksen mukaan nykyisin maailman ainoa vielä kulussa oleva jäänmurtokelpoinen höyrylaiva. Se on valmistunut vuonna 1938 nimellä S/S Turku. Sittemmin alus sai nykyisen nimensä S/S Ukkopekka.
Alus osallistui toiseen maailmansotaan. Sotien jälkeen se oli Neuvostoliiton valvontakomission käytössä. Ukkopekalla tehtiin rannikon sotilastukikohtien valvontaa.
Valvontakomission tarpeiden jälkeen Ukkopekka toimi Merenkulkuhallituksen luotsioppilaiden testiajossa ja saariston merimerkkien huoltoaluksena. Siinä tehtävässä se toimi 1960-luvulle asti.
Matkustajahöyrylaivaliikenne hiipui 1960-luvun lopulla, mutta yksityinen perheyritys käynnisti vuonna 1986 Ukkopekalla risteilyliikenteen. Laivan satama sijaitsi Turussa Aurajoen rannalla.
Yritys kertoo, että se sai aikanaan vuokrattua Turun kaupungilta maalattiaisen peltihallin Ukkopekan säilytyspaikaksi. Alueelle rakennettiin myös musiikki- ja ravintolapaikka Vaakahuone.
Tänä vuonna Museovirasto ilmoitti, että Vaakahuone on välttämätöntä peruskorjata.
Perheyritys neuvotteli sen toteuttamisesta Turun kaupungin kanssa. Kaupunki ehdotti, että yritys ostaisi Vaakahuoneen ja tekisi siihen peruskorjauksen. Sopimus sisälsi myös velvoitteen risteilyliikenteen jatkamisesta saaristoon.
Sopimus oli menossa jo Turun kaupunginhallituksen käsittelyyn, kunnes ilmoitettiin, että halli tuleekin julkisella kilpailutuksella myyntiin.
Perheyritykselle hallin ostaminen yleisen kilpailutuksen kautta ei ollut mahdollista taloudellisten syiden vuoksi. Perheyritys päätti, että S/S Ukkopekan ja höyrylaivaliikenteen tarina oli tullut päätökseensä.
– On hyvä lopettaa siinä vaiheessa, kun elämäntyö tuntuu vielä hyvältä, Pentti-Oskari Kangas sanoo tiedotteessa.
Perheyritys kertoo tutkineensa alustavasti aluksen myymistä muualle. Ruotsista on tullut merkittävää kiinnostusta.
– S/S Ukkopekka liikennöi nyt viimeistä kesää Turun Aurajoelta ja näyttää siltä, että koko Suomen merialueen Turusta alkanut matkustajahöyrylaivaliikenne päätyy sinne mistä alkoikin, Turkuun, Karioskari Kangas, sanoo tiedotteessa.