Keskustan Aittakumpu ja Lohi: Liikenneministeri näyttää siunaavan nopeusrajoitusten alentamisen
Keskustan kansanedustajat Pekka Aittakumpu ja Markus Lohi hämmästelevät liikenneministeri Lulu Ranteen (ps.) vastausta kirjalliseen kysymykseen, jossa tiedusteltiin hallituksen suhtautumista Väyläviraston kaavailemaan autojen nopeusrajoitusten laskemiseen.
– Liikenneministeri vaikuttaa puoltavan nopeusrajoitusten laskemista. Väyläviraston suunnittelema nopeusrajoitusten laskeminen olisi virhe. Liikenneministerin kannattaa harkita kantaansa vielä uudelleen, Aittakumpu sanoo.
Hänen mukaansa nopeusrajoitusten lasku hidastaisi välittömästi yritysten pyörien pyörimistä ja ihmisten arjen sujuvuutta.
– Hallituksen pitää kansantalouden vauhdittamiseksi päinvastoin huolehtia maantiet sellaiseen kuntoon, jotta nopeusrajoituksia voidaan nostaa, Aittakumpu toteaa.
Markus Lohi ihmettelee, että ministeri Ranne perustelee vastauksessaan nopeusrajoitusten laskemista myös ilmastosyillä.
– Hän ei ota lainkaan kantaa siihen, että nopeusrajoitusten alentamiset voitaisiin perua laittamalla teitä parempaan kuntoon. Vastauksessaan hän kertoo, että hallitus pitää edelleen jääräpäisesti kiinni kannattamattomaksi todetun tunnin junan rahoittamisesta, vaikka koko muu Suomi samaan aikaan hidastuisi, Lohi sanoo.
Hän vaatii Rannetta sanomaan suoraan, aikooko hallitus tehdä mitään nopeusrajoitusten alentamisen estämiseksi.
Aittakumpu ja Lohi huomauttavat, että hallituksella olisi mahdollisuus tarttua keskustan ehdotukseen ja käyttää tunnin junaan varatut lähes puoli miljardia euroa maanteiden korjausvelan vähentämiseen.
– Tällä tavalla voitaisiin vähentää painetta alentaa nopeusrajoituksia. Väylävirasto on arvioinut, että maanteiden korjausvelka kasvaa tällä vaalikaudella likipitäen saman verran kuin hallitus sijoittaa tunnin junaan, noin puolella miljardilla eurolla, Aittakumpu sanoo.