Keskustan Kallio kritisoi Digi- ja väestövirastoa: Byrokratia aiheuttaa murhetta ja lisätyötä
Keskustan kansanedustaja Vesa Kallio patistaa hallitusta puuttumaan Digi- ja väestötietoviraston (DVV) toimintaan. Kallion mukaan holhous- ja edunvalvonta-asioiden hidas ja byrokraattinen käsittely aiheuttaa kansalaisille murheita ja lisätyötä.
– Holhous- ja edunvalvonta-asiassa on aina kyse todellisesta ihmisestä, joka ei esimerkiksi sairautensa vuoksi pysty valvomaan omaa etuaan tai tarvitsee apua taloudellisten tai oikeudellisten asioiden hoidossa. Nämä asiat ovat yksilön kannalta aina kiireellisiä. Tämä näyttää DVV:lta unohtuneen, vaikka kyse on kansalaisen perusoikeuksista, toteaa Kallio tiedotteessaan.
Kallio on jättänyt DVV:n toiminnasta kirjallisen kysymyksen.
Digi- ja väestötietoviraston tehtävänä on edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvata tietojen saatavuutta ja tarjota palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin. Kallio toteaa, että viraston tehtävät ovat yhteiskunnan ja kansalaisten kannalta merkittäviä ja myös välttämättömiä.
Nyt DVV:n heikko palvelutaso kuitenkin johtaa Kallion mukaan esimerkiksi tilanteisiin, joissa asioitaan hoitamaan kykenemätön henkilö joutuu taloudellisiin ongelmiin, kun laskuja jää hoitamatta viraston hitaan toiminnan takia.
– Päivittäin edunvalvonta- ja holhousasioiden kanssa tekemisissä olevan alan ammattilaisen kommentti kuvaa hyvin tämän hetken tilannetta: ”Valitettavasti välinpitämättömyys ihmisten asioiden hoitamisesta sekä puute ymmärryksestä, millaisissa tilanteissa kansalaiset arjessa ovat kuvastaa DVV:n toimintaa tälläkin hetkellä”, Kallio siteeraa.
Keskustaedustaja toteaa, että kun lääkäri tekee työtä iäkkäiden ja muistisairaiden henkilöiden kanssa, siihen kuuluu usein edunvalvonta-asioiden käsittelyä. Varsinaisen lääkärintyön päälle tehdään lukematon määrä todistuksia ja lausuntoja Digi- ja väestötietovirastoon.
Kallion mukaan lausuntojen käsittely kestää virastossa kuukausia. Kansanedustaja toteaa, että virastossa saatetaan uskoa ammattilaisten sijaan henkilön omaisia, vaikka hoitoalan ammattilaiset näkisivät selvästi, että henkilö on edunvalvonnan tarpeessa.
– Onko oikein, että samaan aikaan edunvalvonnan tarpeessa oleva henkilö asuu sotkun ja lian keskellä ilman kunnollista ravintoa ja kykenemättömänä hoitamaan asioitaan, minkä seurauksena laskut menevät perintään, Kallio kysyy.